Matematik
didefinisikan sebagai pembelajaran/kajian mengenai kuantiti, corak struktur,
perubahan dan ruang, atau dalam erti kata lain, kajian mengenai nombor dan
gambar rajah. Matematik juga ialah penyiasatan aksiomatik yang menerangkan struktur
abstrak menggunakan logik dan simbol matematik. Matematik dilihat sebagai
lanjutan mudah kepada bahasa perbualan dan penulisan, dengan kosa kata dan
tatabahasa yang sangat jelas, untuk menghurai dan mendalami hubungan fizikal
dan konsep.
Matematik juga adalah badan ilmu
berpusat pada konsep-konsep ibarat kuantiti, struktur, ruang, dan perubahan,
dan disiplin kajian-kajian ilmiah berkaitan dengannya; Benjamin Peirce
memanggil ia “sains yang melukis kesimpulan-kesimpulan yang perlu”. Ia berkembang,
melalui penggunaan pemujaradan dan penaakulan logik, daripada membilang,
pengiraan, pengukuran, dan kajian bentuk-bentuk dan pergerakan objek-objek
fizikal. Ahli-ahli matematik meneroka konsep-konsep tersebut bertujuan untuk
merumuskan corak-corak baru dan mewujudkan kebenaran mereka secara penyuntingan
ketat yang dipilih melalui aksiom dan takrif-takrif yang sesuai.
Pengetahuan dan penggunaan matematik
asas sentiasa berada di dalam bahagian sedia ada dan penting bagi kehidupan
individu dan kumpulan tertentu . Penghalusan bagi idea-idea asas adalah dapat
dilihat purba di teks-teks matematik berasal dalam Mesir kuno, Mesopotamia,
India Purba, dan China Purba, bertambah dengan ketelitian kemudiannya
diperkenalkan oleh Yunani Purba. Setakat ini , pembangunan diteruskan dalam
keadaan tidak sangat memberangsangkan sehingga Zaman Pembaharuan pada abad
ke-16 di mana inovasi-inovasi matematik berinteraksi dengan penemuan-penemuan
saintifik baru yang membawa kepada satu pemecutan dalam pemahaman yang diteruskan.
No comments:
Post a Comment